Ett öppet hav. Längre fram, en klipp-ö. En ung pojke framträder på ön, tittandes ut över havet. Genom pojkens kind förflyttas vi till ett inre rum där vi möter pojkens blick. Pojken rodnar, och efter hand rodnar rummet och väggarna runt honom. Pojken blir på ett sätt innesluten i sin egen känsla men genom att kontrollera sin blick och fokusera kan han få rodnaden att försvinna.

Regissörens vision
Rodnad avslutar en trilogi som inleddes med Mormors öga. De tre filmerna Rodnad, Sakrament och Mormors öga tar var och en upp olika delar av livet, åldersfaser och existentiell problematik. Jag har under arbetet med trilogin försökt jobba intuitivt, utan alltför mycket formuleringar och teoretiska inramningar. Varje del handlar om känslor, identitet och existentiella frågeställningar framtagna i bildbaserat poetiskt språk.
Då jag kommer från ”konstvärlden” tycker jag det är väldigt kul att visa film i en klassisk biografmiljö. Uppluckringen av gränsen mellan konst- och filmvärlden är spännande och viktig, tror jag.

Om regissören
Jonathan Lewald föddes i Västervik, Sverige. Han tog examen från Kungl. Konsthögskolan i Stockholm 2010. Hans film Mormors öga visades på Tribeca Film Festival 2010 och på flera större filmfestivaler i Europa. Både Mormors öga (2010) och Sakrament (2011) är tidigare visade i Svensk Kortfilm ℅ Folkets Bio och finns utgivna på Svensk Kortfilm c/o Folkets Bio Vol. 3 respektive Vol. 4.

Klicka på bilden för att ladda ned som högupplöst. Ange Folkets Bio som bildkälla om ej annat anges.

Fakta