Har du frågor om att se våra filmer online?
Besök i första hand Distrifys hjälpsida support.distrify.com.
Om den inte besvarar din fråga, kan du mejla till help@distrify.com.

OBS! Filmerna är för privat bruk.
Observera att strömmande hyrfilm på folketsbio.se, liksom DVD:er som köps i vår webbutik, endast är för privat bruk. Våra filmer för institutionella visningar t.ex. på skolor och universitet, hittar du på filmcentrum.se.
Den som visar en strömmande film eller köpfilm avsedd för privat bruk i institutionell miljö t.ex. i skolan, gör sig skyldig till ett brott mot upphovsrättslagen.

Här följer info på svenska om hur du gör för att se våra filmer online.

HYRA FILM ONLINE

Strömmande hyrfilm
•    Din dator eller surfplatta måste vara ansluten till internet under tiden du tittar på strömmande hyrfilm.
•    Vi rekommenderar en fast eller mobil (3G eller 4G) bredbandsanslutning med hög hastighet för strömning.
•    Du kan anpassa videokvaliteten efter din uppkopplingshastighet.
•    För maximal videoupplösning bör du använda snabbast möjliga uppkoppling.

Komma åt ditt köp
Du kan komma åt ditt köp på två sätt:
1. Från e-postmeddelandet som skickades till dig efter ditt köp.
2. Genom att logga in och klicka på länken Bibliotek (Library). Här visas köp som inte har gått ut.

Betalningsmetoder
På Distrify kan du betala med följande två metoder:
1. Kredit- eller betalkort
Om du vill utföra köpet med ett kreditkort behöver du fylla i följande detaljer:
•    E-postadress
•    Du ombeds bekräfta din e-postadress, för att på så vis säkerställa att den e-postadress du anger stämmer
•    Kortnummer
•    Utgångsdatum
•    CCV-kod
OBS! Du kan behöva logga in på din banks hemsida och godkänna internetköp med det kort du ska betala med, innan du hyr film.

2. Paypal
Om du vill utföra köpet med Paypal behöver du fylla i följande detaljer:
•    Din e-postadress
•    Du ombeds bekräfta din e-postadress, för att dubbelkolla så att den e-postadress du angivit stämmer.
•    Du blir sedan vidarebefordrad till Paypals betalningssidor.

TITTA PÅ FILMERNA

Undertexter
Aktivera undertexter
Om det finns undertexter till en film kan dessa aktiveras på följande vis:
1. Genom att man klickar på ”CC”-knappen i kontrollisten längst ner i filmfönstret.
2. Välj önskat språk för undertexterna.
3. När du har valt en undertext visas en bock bredvid det valda språket.
Observera: Undertexter fungerar ännu inte helt tillförlitligt i Mozilla Firefox. Detta beror på en bugg som Distrify håller på att försöka lösa. För bästa upplevelse av filmer med undertexter rekommenderar vi Apple Safari eller Google Chrome.

Stänga av undertexter
Om undertexter redan är aktiverade för en film kan de stängas av genom att man klickar på det valda språket igen.

Se dokumentationen på support.distrify.com

Uppspelning på fullskärm
Fullskärm kan aktiveras till höger i kontrollisten.

Använda Apple Airplay
1.    Se till att din Apple iOS-enhet och Apple TV är inställda för att fungera ihop. Se Apples dokumentation.
2.    Starta uppspelningen av Distrify-media på din iOS-enhet.
3.    Öppna Control Center genom att svepa uppåt från botten av skärmen på iOS-enheten.
4.    Klicka på AirPlay.
5.    Välj namnet på den Apple TV som du vill strömma media till.

Välja videokvalitet
Videokvalitet kan väljas på följande sätt:
1. Genom att man klickar på kvalitetsknappen i kontrollisten längst ner i filmfönstret. Standardinställningen är ”SD”.
2. Klicka på önskad kvalitet.
3. Den valda kvalitetsinställningen visas i kontrollisten längst ner i filmfönstret.

Dela och inbädda
1. Klicka på Dela-ikonen i uppspelningsprogrammet.
2. Klicka på Inbädda-ikonen.
3. Välj och kopiera den inbäddade koden till urklipp. I din webbläsare: Redigera-menyn -> Kopiera
4. Klistra in koden (i rutan) på en webbsida där du kan infoga HTML för att inbädda spelaren.

Se även support.distrify.com

Registrera för att erhålla uppdateringar
Gör så här för att registrera dig för att erhålla uppdateringar –
1. Klicka på Följ-knappen i uppspelningsprogrammet.
2. Skriv in din e-postadress
4. Klicka på Följ.

VANLIGA FRÅGOR OM ATT KÖPA OCH TITTA PÅ FILM ONLINE

Hur kommer jag åt undertexter?
Om du vill aktivera undertexter för en filmsnutt eller hyrfilm, klicka på ”CC”-knappen i kontrollisten längst ner i filmfönstret. Välj önskat språk för undertexterna. När du har valt en undertext visas en bock bredvid det valda språket.

Observera: Undertexter fungerar ännu inte helt tillförlitligt i Mozilla Firefox. För bästa upplevelse av filmer med undertexter rekommenderar vi Apple Safari eller Google Chrome.

Jag har redan köpt den här filmen, varför kan jag inte komma åt den?
Om du har köpt en strömmande film har du 30 dagar på dig att börja titta på den, och när du har börjat titta på den har du 48 timmar på dig att se färdigt filmen. Det kan hända att du inte har tittat färdigt under den utsatta tiden. Gör ett nytt köp, eller maila till support@distrify.com.

Hur tittar jag på en strömmande hyrfilm?
När du har avslutat köpet, antingen med kort eller via Paypal, får du ett e-postmeddelande med en inloggningslänk.
Spara länken på ett säkert sätt, eftersom du kommer att behöva använda den varje gång du vill komma åt din strömmande hyrfilm. Din dator eller surfplatta måste vara ansluten till internet under tiden du tittar på strömmande hyrfilm. Vi rekommenderar en fast eller mobil (3G) bredbandsanslutning med hög hastighet för strömning. Filmkvaliteten anpassas automatiskt efter din bandbredd, så för att få maximal videoupplösning bör du använda snabbast möjliga uppkoppling.
Observera att du måste titta på filmen inom 30 dagar efter köpet. När du har börjat titta har du 48 timmar på dig att titta färdigt. Efter denna tid upphör din länk att fungera och du måste göra ett nytt köp för att se filmen igen.

Vilka webbläsare och enheter stöds av Distrify?
Vi stödjer och testar våra tjänster på följande webbläsare och enheter:
Webbläsare     Versioner som stöds
Google Chrome     37+
Mozilla Firefox*     31+
Apple Safari     7+
Google Android     4+
Internet Explorer     9+
Opera     25+
Amazon Silk     3+

2016-04-21 fanns det fortfarande vissa problem med undertexter i Firefox.

Hur tittar jag på filmer som jag har köpt via Distrify?
För att se en strömmande via Distrify Media måste du logga in (via din inloggningslänk) och klicka på länken Bibliotek (Library). Här visas köp som inte har gått ut.

Din dator eller surfplatta måste vara ansluten till internet under tiden du tittar på strömmande hyrfilm. Vi rekommenderar en fast eller mobil (3G) bredbandsanslutning med hög hastighet för strömning. Filmkvaliteten anpassas automatiskt efter din bandbredd, så för att få maximal videoupplösning bör du använda snabbast möjliga uppkoppling.

Varför pausas och buffras filmen?
Video pausas eller buffras vanligen på grund av dålig internetanslutning.
Försök att sänka kvaliteten på videon och prova igen.

Behöver jag ett Distrify-konto för att kunna göra ett köp?
Nej, du behöver inte något Distrify-konto för att utföra ett köp. När du köper en strömmande eller nedladdad film skapas ett konto automatiskt för dig. När ditt köp har gått igenom skickar vi ett e-postmeddelande med en inloggningslänk som tar dig vidare till ditt köp, utan att du behöver trassla med användarnamn och lösenord. Kom bara ihåg att spara denna länk, eftersom du behöver den när du vill komma åt ditt köp.

Hur loggar jag in?
Om du har gjort ett köp tidigare, skriv in din e-postadress i inloggningsfältet och följ länken som skickas till din e-post.

När går min strömmande hyrfilm ut?
Din strömmande hyrfilm går ut efter 30 dagar. När du har börjat titta på filmen har du 48 timmar på dig att titta färdigt, och under denna tid kan du titta på filmen så ofta som du önskar.

Sparar Distrify mina kortuppgifter för framtida köp?
Nej, vi sparar inte dina kortuppgifter för framtida köp.

Vad har Distrify för säkerhet?

HTTPS och SSL
All kommunikation mellan Distrify:s servrar och din webbläsare är krypterad med SSL. Det gör att ingen tredje part spionera på dig när du surfar, och uppgifterna om ditt köp och din inloggning förblir säkra.
Sparning och bearbetning av kortuppgifter
Distrify varken sparar eller bearbetar dina kortuppgifter. Kortdetaljer skickas direkt till vår samarbetspartner för kortköp, Stripe, och hamnar därmed inte på Distrify:s servrar.

Varför är denna film inte tillgänglig i min region?
På grund av specifika licensavtal med våra rättighetsinnehavare är en del filmer bara tillgängliga i vissa regioner.

Varför får jag ett felmeddelande när jag försöker göra ett köp med Paypal?
Ett felmeddelande visas när jag försöker göra ett köp via Paypal, vilket vanligen beror på att det saknas täckning på kontot. Kontrollera saldot på ditt Paypal-konto och försök igen.

Min hyrfilm har gått ut, kan jag göra ett nytt köp?
Ja, det kan du absolut göra. Använd samma länk som tidigare för att köpa filmen igen. Samma villkor gäller igen. Du har 30 dagar på dig att börja titta på filmen, och när du väl har börjat titta har du 48 timmar på dig att titta färdigt.

Kan jag köpa en Folkets Bio-film med en annan valuta?
Nej. Våra priser är i svenska kronor och du kan inte välja en annan valuta för köpet.