Har du frågor om att se våra filmer online?
Besök i första hand Distrifys hjälpsida support.distrify.com.
Om den inte besvarar din fråga, kan du mejla till help@distrify.com.

OBS! Filmerna är för privat bruk.
Observera att strömmande hyrfilm på folketsbio.se, liksom DVD:er som köps i vår webbutik, endast är för privat bruk. Våra filmer för institutionella visningar t.ex. på skolor och universitet, hittar du på filmcentrum.se.
Den som visar en strömmande film eller köpfilm avsedd för privat bruk i institutionell miljö t.ex. i skolan, gör sig skyldig till ett brott mot upphovsrättslagen.

Här följer info på svenska om hur du gör för att se våra filmer online.

HYRA FILM ONLINE

Strömmande hyrfilm
•    Din dator eller surfplatta måste vara ansluten till internet under tiden du tittar på strömmande hyrfilm.
•    Vi rekommenderar en fast eller mobil (3G eller 4G) bredbandsanslutning med hög hastighet för strömning.
•    Du kan anpassa videokvaliteten efter din uppkopplingshastighet.
•    För maximal videoupplösning bör du använda snabbast möjliga uppkoppling.

Komma åt ditt köp
Du kan komma åt ditt köp på två sätt:
1. Från e-postmeddelandet som skickades till dig efter ditt köp.
2. Genom att logga in på Distrify och klicka på länken Bibliotek (Library). Här visas köp som inte har gått ut.

Betalningsmetoder
På Distrify kan du betala med följande två metoder:
1. Kredit- eller betalkort
Om du vill utföra köpet med ett kreditkort behöver du fylla i följande:
•    E-postadress
•    Du ombeds bekräfta din e-postadress, för att säkerställa att den e-postadress du anger stämmer
•    Kortnummer
•    Utgångsdatum
•    CCV-kod
OBS! Du kan behöva logga in på din banks hemsida och godkänna internetköp med det kort du ska betala med, innan du hyr film.

2. Paypal
Om du vill utföra köpet med Paypal behöver du fylla i följande detaljer:
•    Din e-postadress
•    Du ombeds bekräfta din e-postadress, för att säkerställa att den e-postadress du angivit stämmer.
•    Du blir sedan vidarebefordrad till Paypals betalningssidor.

Ladda ner undertexter (till filmer som går att köpa för nedladdning)
Du kan ladda ner undertexter i filformatet SRT. Vi rekommenderar att du spelar upp film med undertexter med hjälp av VLC Player, som är ett gratisprogram. VLC Player finns till Windows, Mac OS X och Linux.

1. Ladda ner videofilen och undertextfilen från nedladdningssidan.

2. I VLC: File-menyn  -> Open File…

3. Välj den nedladdade videofilen och klicka på knappen Open.

4. I VLC: Subtitles-menyn -> Add Subtitle File…

5. Välj den nedladdade SRT-filen och klicka på knappen Open.

6. VLC visar nu den valda undertextfilen.

Systemkrav för uppspelning av nedladdad film
Vi rekommenderar alltid att nedladdningen sker via en stabil internetanslutning och att du säkerställer att det finns tillräckligt lagringsutrymme på din uppspelningsenhet.
Om du får problem vid nedladdning med Internet Explorer, prova att installera Firefox eller Chrome och prova nedladdningslänken med någon av dessa webbläsare. En del användare har problem med säkerhetsinställningarna i Internet Explorer.
Se också till att din dator inte försätts i viloläge under nedladdningen.
För videouppspelning rekommenderar vi VLC Player, som är ett gratisprogram. VLC Player finns till Windows, Mac OS X och Linux.

TITTA PÅ FILMERNA

Undertexter
Aktivera undertexter
Om det finns undertexter till en film kan dessa aktiveras på följande vis:
1. Genom att man klickar på ”CC”-knappen i kontrollisten längst ner i filmfönstret.
2. Välj önskat språk för undertexterna.
3. När du har valt en undertext visas en bock bredvid det valda språket.
Observera: Undertexter fungerade tidigare inte helt tillförlitligt i Mozilla Firefox, på grund av en bugg i webbläsaren som ska vara åtgärdad nu. Om du ändå upplever problem med undertexterna rekommenderar vi att byta till Apple Safari eller Google Chrome.

Stänga av undertexter
Om undertexter redan är aktiverade för en film kan de stängas av genom att man klickar på det valda språket igen.

Se dokumentationen på support.distrify.com

Uppspelning på fullskärm
Fullskärm kan aktiveras till höger i kontrollisten.

Använda Apple Airplay
1.    Se till att din Apple iOS-enhet och Apple TV är inställda för att fungera ihop. Se Apples dokumentation.
2.    Starta uppspelningen av Distrify-media på din iOS-enhet.
3.    Öppna Control Center genom att svepa uppåt från botten av skärmen på iOS-enheten.
4.    Klicka på AirPlay.
5.    Välj namnet på den Apple TV som du vill strömma media till.

Använda Chromecast
1.    Se till att du använder Googles webbläsare Chrome.
2.   Kontrollera att Chromecast-enheten är korrekt konfigurerad. Om din Chromecast-enhet eller enhet med inbyggd Chromecast är korrekt konfigurerad och ansluten till Wi-Fi på samma Wi-Fi-nätverk som Chromecast-enheten, bör den visas på TV:n med det namn du har gett den och den aktuella tiden samt ett bildspel.
3.   Starta uppspelningen av Distrify-media på din dator eller surfplatta.
4.   Klicka på tredje ikonen från höger i nederkanten av Distrify-spelarfönstret (den ser ut som en liten skärm med runda mönster i ena hörnet).
5.   I popup-fönstret väljer du: Casta embeds.distrify.com och castar till din Chromecast-enhet.
6.   Behöver du hjälp, besök Googles hjälpsida här: https://support.google.com/chromecast/answer/3249268

Välja videokvalitet
Videokvalitet kan väljas på följande sätt:
1. Genom att man klickar på kvalitetsknappen i kontrollisten längst ner i filmfönstret. Standardinställningen är ”SD”.
2. Klicka på önskad kvalitet.
3. Den valda kvalitetsinställningen visas i kontrollisten längst ner i filmfönstret.

Dela och inbädda
1. Klicka på Dela-ikonen i uppspelningsprogrammet.
2. Klicka på Inbädda-ikonen.
3. Välj och kopiera den inbäddade koden till urklipp. I din webbläsare: Redigera-menyn -> Kopiera
4. Klistra in koden (i rutan) på en webbsida där du kan infoga HTML för att inbädda spelaren.

Se även support.distrify.com

Registrera för att erhålla uppdateringar
Gör så här för att registrera dig för att erhålla uppdateringar:
1. Klicka på Följ-knappen i uppspelningsprogrammet.
2. Skriv in din e-postadress
4. Klicka på Följ.

VANLIGA FRÅGOR

Hur kommer jag åt undertexter?
Om du vill aktivera undertexter för en filmsnutt eller hyrfilm, klicka på ”CC”-knappen i kontrollisten längst ner i filmfönstret. Välj önskat språk för undertexterna. När du har valt en undertext visas en bock bredvid det valda språket.

Observera: Undertexter fungerade förut inte helt tillförlitligt i Mozilla Firefox, på grund av en bugg i webbläsaren som ska vara åtgärdad nu. För bästa upplevelse av filmer med undertexter rekommenderar vi Apple Safari eller Google Chrome.

Om du vill aktivera undertexter för en nedladdning, se Ladda ner undertexter här ovan.

Jag har redan köpt den här filmen, varför kan jag inte komma åt den?
Om du har köpt en strömmande film har du 30 dagar på dig att börja titta på den, och när du har börjat titta på den har du 48 timmar på dig att se färdigt filmen. Det kan hända att du inte har tittat färdigt under den utsatta tiden. Gör ett nytt köp, eller maila till support@distrify.com.

Hur tittar jag på en strömmande hyrfilm?
När du har avslutat köpet, antingen med kort eller via Paypal, får du ett e-postmeddelande med en inloggningslänk.
Spara länken på ett säkert sätt, eftersom du kommer att behöva använda den varje gång du vill komma åt din strömmande hyrfilm. Din dator eller surfplatta måste vara ansluten till internet under tiden du tittar på strömmande hyrfilm. Vi rekommenderar en fast eller mobil (3G) bredbandsanslutning med hög hastighet för strömning. Filmkvaliteten anpassas automatiskt efter din bandbredd, så för att få maximal videoupplösning bör du använda snabbast möjliga uppkoppling.
Observera att du måste titta på filmen inom 30 dagar efter köpet. När du har börjat titta har du 48 timmar på dig att titta färdigt. Efter denna tid upphör din länk att fungera och du måste göra ett nytt köp för att se filmen igen.

Vilka webbläsare och enheter stöds av Distrify?
Vi stödjer och testar våra tjänster på följande webbläsare och enheter:
Webbläsare     Versioner som stöds
Google Chrome     37+
Mozilla Firefox*     31+
Apple Safari     7+
Google Android     4+
Internet Explorer     9+
Opera     25+
Amazon Silk     3+

Det verkar fortfarande finnas vissa problem med undertexter i Firefox.

Hur tittar jag på Distrify-mediafilmer som jag har köpt?
För att se en strömmande eller nedladdad film via Distrify Media måste du logga in (via din inloggningslänk) och klicka på länken Bibliotek. Här visas köp som inte har gått ut.

Din dator eller surfplatta måste vara ansluten till internet under tiden du tittar på strömmande hyrfilm. Vi rekommenderar en fast eller mobil (minst 3G) bredbandsanslutning med hög hastighet för strömning. Filmkvaliteten anpassas automatiskt efter din bandbredd, så för att få maximal videoupplösning bör du använda snabbast möjliga uppkoppling.

Vi rekommenderar alltid att nedladdningen sker via en stabil internetanslutning och att du säkerställer att det finns tillräckligt lagringsutrymme på din uppspelningsenhet innan du sätter igång. Om du får problem vid nedladdning med Internet Explorer, prova att installera Firefox eller Chrome och testa nedladdningslänken med någon av dessa webbläsare. En del användare har problem med säkerhetsinställningarna i Internet Explorer. Se också till att din dator har tillräckligt med lagringsutrymme för den nedladdade filmen och att vilolägesfunktionen har stängts av.

Varför pausas och buffras filmen?
Video pausas eller buffras vanligen på grund av dålig internetanslutning.
Försök att sänka kvaliteten på videon och prova igen.

Behöver jag ett Distrify-konto för att kunna göra ett köp?
Nej, du behöver inte något Distrify-konto för att utföra ett köp. När du köper en strömmande eller nedladdad film skapas ett konto automatiskt för dig. När ditt köp har gått igenom skickar vi ett e-postmeddelande med en inloggningslänk som tar dig vidare till ditt köp, utan att du behöver trassla med användarnamn och lösenord. Kom bara ihåg att spara denna länk, eftersom du behöver den när du vill komma åt ditt köp.

Hur loggar jag in?
Om du har gjort ett köp tidigare, skriv in din e-postadress i inloggningsfältet och följ länken som skickas till din e-post.

När går min strömmande hyrfilm ut?
Din strömmande hyrfilm går ut efter 30 dagar. När du har börjat titta på filmen har du 48 timmar på dig att titta färdigt, och under denna tid kan du titta på filmen så ofta som du önskar.

Sparar Distrify mina kortuppgifter för framtida köp?
Nej, vi sparar inte dina kortuppgifter för framtida köp.

Vad har Distrify för säkerhet?
HTTPS och SSL
All kommunikation mellan Distrify:s servrar och din webbläsare är krypterad med SSL. Det gör att ingen tredje part spionera på dig när du surfar, och uppgifterna om ditt köp och din inloggning förblir säkra.
Sparning och bearbetning av kortuppgifter
Distrify varken sparar eller bearbetar dina kortuppgifter. Kortdetaljer skickas direkt till vår samarbetspartner för kortköp, Stripe, och hamnar därmed inte på Distrify:s servrar.

Varför är denna film inte tillgänglig i min region?
På grund av specifika licensavtal med våra rättighetsinnehavare är en del filmer bara tillgängliga i vissa regioner.

Varför får jag ett felmeddelande när jag försöker göra ett köp med Paypal?
Ett felmeddelande visas när jag försöker göra ett köp via Paypal, vilket vanligen beror på att det saknas täckning på kontot. Kontrollera saldot på ditt Paypal-konto och försök igen.

Min hyrfilm har gått ut, kan jag göra ett nytt köp?
Ja, det kan du absolut göra. Använd samma länk som tidigare för att köpa filmen igen. Samma villkor gäller igen. Du har 30 dagar på dig att börja titta på filmen, och när du väl har börjat titta har du 48 timmar på dig att titta färdigt.

Kan jag köpa en Folkets Bio-film med en annan valuta?
Nej. Våra priser är i svenska kronor och du kan inte välja en annan valuta för köpet.

Hur laddar jag ner undertexterna som hör till den film jag laddat ner?
Se Ladda ner undertexter här ovanför.

Hur tittar jag på min nedladdade film?
När du har avslutat köpet, antingen med kort eller via Paypal, får du ett e-postmeddelande med en inloggningslänk.

Spara länken på ett säkert sätt, eftersom du kommer att behöva använda den varje gång du vill komma åt din nedladdade film. Vi rekommenderar alltid att nedladdningen sker via en stabil internetanslutning och att du säkerställer att det finns tillräckligt lagringsutrymme på din uppspelningsenhet innan du sätter igång. Om du får problem vid nedladdning med Internet Explorer, prova att installera Firefox eller Chrome och prova nedladdningslänken med någon av dessa webbläsare. En del användare har problem med säkerhetsinställningarna i Internet Explorer. Se också till att din dator har tillräckligt med lagringsutrymme för den nedladdade filmen och att vilolägesfunktionen har stängts av.

Observera att du har 30 dagar på dig att ladda ner filmen efter utfört köp. Du har två försök på dig. Efter denna tid upphör din länk att fungera.

Om du har problem med din nedladdning och behöver försöka igen, kontakta oss på support@distrify.com.

Min nedladdning misslyckades. Vad kan jag göra?
Vi rekommenderar alltid att nedladdningen sker via en stabil internetanslutning och att du säkerställer att det finns tillräckligt lagringsutrymme på din uppspelningsenhet innan du sätter igång. Om du får problem vid nedladdning med Internet Explorer, prova att installera Firefox eller Chrome och testa nedladdningslänken med någon av dessa webbläsare. En del användare har problem med säkerhetsinställningarna i Internet Explorer. Se också till att din dator har tillräckligt med lagringsutrymme för den nedladdade filmen och att vilolägesfunktionen har stängts av.

Om du fortfarande upplever problem med din nedladdning, maila oss på support@distrify.com.

Kan jag ladda ner filmer till min surfplatta eller telefon?
Nej, du måste använda en laptop eller dator, och sedan överföra filen till din mobila enhet. Detta kan göras på flera sätt. Vi beskriver några av dem nedan.

Det enklaste sättet att överföra filer från din dator till en Android-enhet är via en USB-kabel.

Överföring i Windows
Se till att enhetens skärm är upplåst.
Anslut enheten till din dator med en USB-kabel.
Dra ner meddelandefältet genom att dra nedåt från toppen av skärmen. Klicka på USB for… meddelandet och Transfer files (MTP).
Använd File Transfer-fönstret som visas på datorn för att dra och släppa filer, precis som med en extern enhet.
Mata ut enheten från Windows och dra sedan ur USB-kabeln.

Överföring i Mac OS X
För att du ska kunna överföra filer måste Android File Transfer vara installerat på din dator. Android File Transfer är kompatibelt med Mac OS X 10.5 eller senare och Android 3.0 eller senare.

Ladda ner och installera Android File Transfer på din dator.
Öppna Android File Transfer. (Nästa gång du ansluter din enhet ska programmet öppnas automatiskt.)
Se till att enhetens skärm är upplåst.
Anslut enheten till din dator med en USB-kabel.
Dra ner meddelandefältet genom att dra nedåt från toppen av skärmen. Klicka på USB for… meddelandet och Transfer files (MTP).
Använd Android File Transfer-fönstret som öppnas på din dator för att dra och släppa filer.
Ta ur USB-kabeln när du är klar.

Gör så här för att överföra filer från din dator eller laptop via iTunes:
Öppna iTunes.
Anslut din iPad eller iPhone till din dator via USB-kabeln.
Välj din iPad i enhetslistan i Bibliotek-fliken i iTunes och klicka på fliken Appar.
Bläddra ner till botten av iTunes-fönstret för att visa fältet Fildelning.
Appar på din iPad som har stöd för filöverföring visas i App-listan. Välj en applikations ikon för att tala om för iTunes från vilken app du vill överföra filer.
Klicka på Add längst ner i fliken Dokument för att hitta de dokument du vill kopiera till din iPad.
Klicka på Synka för att kopiera dokumenten till din iPad.